Veilig inloggen in Assu (vanaf versie 1.2626.3.1)

Vanaf onze Upgrade 1.2626.3.1 zullen we gebruik gaan maken van een nieuw inlog methodiek. Deze is veiliger dan de huidige methode. Zo is het mogelijk met de nieuwe methode om de zogenaamde 2-factor authenticatie in te stellen. Ook kun je met deze nieuwe methode in al onze software producten op dezelfde manier inloggen. Maar wacht niet tot versie 1.2626.3.1, want je dient al vanaf 1.2625.3.1 actie te ondernemen!

Vanaf de nieuwe Upgrade zal de inlogprocedure er iets anders uitzien dan dat je gewend bent. We zullen hier de stappen laten zien:

Stap 1: Selecteer bij het gebruik van multiportfeuille de juiste portefeuille en klik op "Aanmelden"

portefeuille selecteren

Stap 2: Er komt nu een nieuw inlogscherm waarin u inlogt op de zogenaamde Identity server. U logt in met uw e-mailadres en veilig wachtwoord (zie link onderaan dit artikel):

nieuw inlogscherm Assu

Dit nieuwe scherm opent als een browser* waardoor je gewoon ingelogd blijft op de Identity server als je Assu® afsluit. Je hoeft de gegevens dan niet nog een keer in te vullen bij het opnieuw opstarten van Assu®. Je dient uiteraard wel de browser open te laten staan.

 

Let op je browser*

Het veilig inloggen via de Identity server gebeurt dus via een browser. Let hierbij goed op dat je internetbrowser Chrome of Edge is. het werkt niet bij Internet Explorer.

 

Hoe moeten mijn gebruikersnaam en wachtwoord eruit zien?

De gebruikersnamen zoals deze nu in Assu® zijn, zullen dan komen te vervallen. Ook worden de wachtwoorden niet langer in Assu beheerd!

De nieuwe gebruikersnamen zullen de e-mailadressen van de gebruikers worden (dus niet info@bedrijf.nl!). Dus iedere gebruiker die in kan loggen in Assu ® zal zijn eigen unieke e-mailadres moeten hebben.

De andere verandering is dat het wachtwoord minimaal 8 tekens moet bevatten. Tevens adviseren we daarin een sterk wachtwoord dat o.a. bestaat uit hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale tekens zoals “#” en “$” 

 

Wanneer moet ik dit (laten) doen?

Het is belangrijk dat je, wanneer je eenmaal gebruik maakt van Upgrade versie 1.2625.3.1 je bestaande gebruikersnaam en wachtwoord aan te (laten) passen. We vragen je dit nu al te doen omdat het straks in Upgrade versie 1.2626.3.1 die we eind september uit gaan leveren verplicht zal worden. Als je het nu gelijk aanpast/aan laat passen dan heb je straks geen gewenning aan je nieuwe inlog gegevens.

Let op: je dient dus je BESTAANDE gebruikersnaam en wachtwoord te laten AANPASSEN/ AAN TE PASSEN.

 

En wat moet ik dan zelf (laten) doen?

Het is belangrijk dat je, wanneer je eenmaal gebruik maakt van Upgrade versie 1.2625.3.1 je gebruikersnaam en wachtwoord aan gaat (laten) passen. In onderstaande uitleg leggen we de Key Users uit hoe dit in zijn werk gaat.

A: Heb je zelf Key User rechten waardoor je alles mag in Assu? Volg dan nu onderstaande stappen 1 tot en met 8

B: Ben je Key User in een bedrijf waar jij degene bent die de gebruikers beheert? Regel dan de stappen 1 t/m 4 in voor al je gebruikers en stuur daarna intern binnen je bedrijf een berichtje met hoge prioriteit uit naar al je gebruikers, dat je hun gebruikersnaam hebt veranderd naar hun eigen e-mailadres met tijdelijk wachtwoord "welkom" en vraag of ze het volgende willen doen (stap 7 en 8):

  • Dus dat ze kunnen inloggen met nieuwe gebruikersnaam en tijdelijke wachtwoord "welkom"

  • Na aanmelden een nieuw wachtwoord kunnen aanmaken:

o    Dat minimaal 8 tekens moet bevatten.

o    Tevens adviseren we daarin een sterk wachtwoord dat o.a. bestaat uit hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale tekens zoals “#” en “$” 

 

Stap 1: ga in het lint van Assu naar tabblad Beheer-Gebruikers en klik daar op "Gebruiker bewerken"

Stap 2: selecteer de juiste gebruiker die je gaat bewerken

Stap 3: verander de gebruikersnaam (je gebruikersnaam is je eigen unieke e-mailadres bijvoorbeeld: PietJacobs@aiautomatsering.nl (dus niet info@bedrijf.nl))

Stap 4: vul bij "reset wachtwoord" "welkom" in en klik op "Reset"

Stap 5: sluit Assu af en start opnieuw op

Stap 6: vul in het inlogscherm je nieuwe gebruikersnaam in en vul bij het tijdelijk wachtwoord "welkom" in en klik vervolgens op "Aanmelden"

Stap 7: Je komt nu in een schermpje waar je je nieuwe wachtwoord in dient te gaan vullen terecht. Verander hier je wachtwoord (je wachtwoord moet een sterk wachtwoord zijn (minimaal 8 tekens waaronder een hoofdletter, cijfer(s) en leesteken(s)) (zie onderstaande afbeelding)

Stap 8: Log in

veilig inloggen

Hoe log ik dan in?

Nu zowel je gebruikersnaam als je wachtwoord veilig zijn log je als volgt in Assu in:

  • indien je de multiportefeuille gebruikt: selecteer de juiste portefeuille
  • gebruik je eigen unieke e-mailadres
  • gebruik je veilige wachtwoord
  • klik op "Aanmelden"

 

En de resetgebruiker?

Als je een resetgebruiker aan hebt gelegd hoef je deze niet aan te passen. Een resetgebruiker heb je straks in Upgrade 1.2626 namelijk niet meer nodig omdat je dan een knop krijgt in je inlogscherm waarmee je aan kunt geven dat je niet in kunt loggen omdat je bijvoorbeeld je wachtwoord vergeten bent.

 

Veilige wachtwoorden:

De consumentenbond heeft een mooi artikel gemaakt over het maken en onthouden van een wachtwoord 

https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/wachtwoord-onthouden 

 

De website veiliginternetten.nl heeft een goed artikel over wat nu een sterk wachtwoord is 

https://veiliginternetten.nl/thema/basisbeveiliging/wachtwoorden/mijn-wachtwoord-123456/ 

 

veilig inloggen

We hopen dat we je met dit artikel duidelijk hebben kunnen maken wat je dient uit te voeren in Assu en waarom dat dit nodig is.

Heb je toch nog vragen? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze Support afdeling.

 

Met vriendelijke groeten,

Team A.i. Automatisering

Gerelateerde artikelen

Zelf inregelen van je verlengde bedrijfscertificaat met onze wizard

Verlenging van je bedrijfscertificaat... het hoeft niet moeilijk te zijn

Lees meer

Optimaal advies geven? Gebruik Assu optimaal.

Wil je jouw klant van optimaal advies voorzien? Zorg er dan voor dat je je pakket juist invult.

Lees meer

A.i. Servicedesk, niet alleen voor storingen

Lees meer over de mogelijkheden van onze A.i. Servicedesk

Lees meer